Voorbereidingen treffen (deel 2) - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Inge Vleer - WaarBenJij.nu Voorbereidingen treffen (deel 2) - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Inge Vleer - WaarBenJij.nu

Voorbereidingen treffen (deel 2)

Door: Inge Vleer

Blijf op de hoogte en volg Inge

19 September 2013 | Nederland, Groningen

Aankopen doen voor Costa Rica is natuurlijk heel leuk. Maar tegelijkertijd zit je met een budget en kun je niet teveel geld spenderen. Want een reisje naar Costa Rica kost natuurlijk ook flink wat geld. En als je er bent wil je ook een beetje kunnen leven. Gelukkig zijn er dan altijd attente mensen om je heen die je graag een handje helpen. Zo mag ik van Annemiek (vriendinnetje) haar rugzak lenen. Deze rugzak is net even een slag groter als een normale rugzak en er zitten allemaal handige zakjes en vakjes in. Deze rugtas ga ik gebruiken als handbagage in het vliegtuig en dag tas in Costa Rica. Van mijn ouders heb ik op mijn diploma uitreiking een gaaf cadeau gekregen. Het zat verstopt in een reiskoffertje van mijn kindertijd, deze hadden ze gevonden achter het schot. In het koffertje zat een waardecheque van 50 euro voor een goede koffer (uiteindelijk is dit een Samsonite geworden, lees deel 1), een eerste hulp tasje met verband, pleisters, mini schaar etc., een klamboe (super handig met al die insecten ) en ook de Colon.

De Colon is samen met de dollar het betaalmiddel in Costa Rica. Dit betaalmiddel is naar Columbus vernoemd. Hij ontdekte als eerste Costa Rica. En zijn eerste indruk vertelde hem dat dit een rijk land was. Costa Rica betekend dan ook letterlijk: rijke kust. Hij kreeg deze indruk doordat de stamhoofden van de inheemse bevolking hem verwelkomde met veel rijkdom en goud. Later bleek er echter in Costa Rica niets te vinden te zijn qua rijkdom en/of goud. Toch vind ik de naam nog steeds bij het land passen. Het is dan wel niet rijk qua geld, rijkdom en goud, maar het is wel rijk aan natuur. Nergens vind je op zo'n klein stuk aardoppervlak zulk verschillend landschap. Aan de oostkust heerst er een subtropisch klimaat en heb je veel moerassen en regenwouden. De stranden van de oostkust zijn overigens ook de leg plaats voor de eieren van de zeeschildpadden.
Voordat je de kern van Costa Rica bereikt heb je veel koffie, maïs en banaan plantages (waar Costa Rica dan ook om bekend staat), in de kern van Costa Rica vind je onder andere de grootste steden en de hoofdstad San Jose. Maar je vind er ook veel vulkanen, regenwouden, gewone wouden en bergtoppen waar zelfs af en toe sneeuw op te vinden is. De westkust bestaat uit het drogere tropische klimaat. Wederom vind je hier veel plantages en veel kustplaatjes.

10% van Costa Rica is beschermd natuurgebied. Je vind hier dan ook veel reservaten en nationale parken. Costa Rica draait op eco toerisme. En qua milieuvriendelijkheid is het land een erg vooruitstrevend land. Je vind er (helaas) ook massa toerisme en luxe hotels die uit de grond zijn gestampt. Maar je hoeft gelukkig (nog) niet ver te zoeken om een rustig, onaangetast, deel van Costa Rica te vinden. En ik hoop dit te kunnen vinden. Ik hoef niet perse kennis te maken met het massa toerisme. Ik wil het land ontdekken, de natuur, de dieren, de inheemse bevolking: Tico's…

Verder heb ik al dingen aangeschaft zoals: betadine, kneus en blauwe plekken zalf en natuurlijk heel belangrijk zonnebrand en aftersun. Ik zit dan heel dichtbij de evenaar en de sterke zon zal mijn niets gewende huidje snel aantasten. Gelukkig ben ik hierop voorbereid en zal ik goed ingesmeerd iedere nieuwe dag verwelkomen in dit prachtige land. Ik heb ook een datum geprikt voor alle vaccinaties die ik moet halen. 26 november om 11.00 zal ik te horen krijgen welke prikjes ik allemaal nodig heb. Ik ga er sowieso vanuit dat ik: DTP, Hepatitis A en Hondsdolheid (deze prik zal nog 2x herhaald moeten worden voor vertrek) nodig heb. In het ergste geval heb ik ook nog Buiktyfus en gele koorts prikken nodig en malaria pillen op recept. Maar hier ga ik maar niet vanuit. Ik word al duizelig als ik er aan denk. Wie zal mijn handje vasthouden??

  • 20 September 2013 - 07:04

    Marike:

    Leuk! We reizen zo met je mee........

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 14 Sept. 2013
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 11042

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 10 Maart 2014

Costa Rica

Landen bezocht: