Waarom Costa Rica? - Reisverslag uit Zuidlaren, Nederland van Inge Vleer - WaarBenJij.nu Waarom Costa Rica? - Reisverslag uit Zuidlaren, Nederland van Inge Vleer - WaarBenJij.nu

Waarom Costa Rica?

Door: Inge Vleer

Blijf op de hoogte en volg Inge

22 September 2013 | Nederland, Zuidlaren

Ik heb meerdere redenen om deze verre reis te maken. Als eerste wil ik graag meer van de wereld zien en aangezien ik nu nog geen vaste baan heb en andere verantwoordelijkheden leek mij dit de beste tijd om zoiets te plannen. Ik wil een ander deel van de wereld zien en weten hoe het is om hier te leven. Hoe het is om niet alle gemakken te hebben die in Nederland voor de hand liggen. Ook wil ik de natuur verkennen en ontdekken. Hoe mooi moet het wel niet zijn om midden in de jungle te staan. Het is niet alleen een ontdekking naar dit land. Nee, als tweede reden is dit ook een ontdekking naar mijzelf. Ik sta op een kruispunt in mijn leven en ik weet niet welke kant ik op moet. Ik hoop mijzelf tegen te komen aan de andere kant van de wereld en te ontdekken wat ik nou eigenlijk wil…
Ga ik het nog een keer proberen bij de politie? Ga ik het als marechaussee bij defensie proberen? Of is een studie kiezen zoals Intergrale veiligheid of Bestuurskunde toch meer iets voor mij? Zoveel wikken en wegen. Misschien kies ik wel helemaal niet voor carrière maken en wil ik liever mijn tijd besteden aan het verzorgen van dieren die mijn hulp nodig hebben en het behouden van de natuur. Ik weet dat hier niet of nauwelijks geld mee te verdienen valt. Maar het is wel een groot interesse gebied van mij. Net zoals mijn geliefde hobby schrijven. Alleen ben ik mijn mojo kwijt, door het serieuze leven en werken van negen tot vijf heb ik een stukje creativiteit verloren.
Zoveel belangrijke beslissingen om te nemen. Want het zal een keuze zijn die de rest van mijn leven zal beïnvloeden. Dit is best beangstigend en zorgt ervoor dat ik wat betreft deze knoop door hakken best onzeker en wispelturig ben.

Maar goed, om mijzelf nog wat tijd te gunnen, eerst naar Costa Rica! Wie weet krijg ik in dit prachtige land een open baring en weet ik ineens wat ik wil. Of vind ik mijn mojo voor het schrijven terug.
Ik heb Costa Rica niet zomaar uit gekozen. Ik was eigenlijk oorspronkelijk informatie aan het zoeken over een reis naar Australië, down under weetjewel. Maar gaande mijn onderzoek kwam ik er toch wel achter dat Australië erg duur is, niet alleen om te komen maar ook het levensonderhoud als je eenmaal daar bent. Bovendien wil ik het dan gelijk goed doen en er minstens een half jaar rondtrekken (of langer, hihi), en op mijn leeftijd met mijn minimum loontje is dit (nog) niet haalbaar. Maar wat nog niet is kan nog komen. En het is fijn om over dit soort dingen te kunnen blijven dromen. Bovendien heb ik nog veel meer plekken in mijn top 10 staan waar ik nog heel graag heen wil. En ik heb het gevoel dat hoe meer ik bezig ben met reizen, hoe meer plekken erbij komen. Zo raak je nooit uit gedroomd en uit gereisd. Benieuwd naar mijn top 10 van bestemmingen? Hier ga ik nog een apart verslagje van maken. Dus houd mijn weblog in de gaten!

Geen Australië voor mij binnenkort, dan maar opzoek naar iets wat wel haalbaar is. Altijd al mijn interesse gehad in Amerika. De VS was ik al geweest dus nu misschien Midden- of Zuid-Amerika? Eventjes in mijn lunch pauze bij Ziengs Haren naar het reisbureau. Mevrouw vraagt wat ik wil, wat ik zoek. Dit is wat ik wil:
1. Zon
2. Strand
3. Natuur
4. Dieren
5. Gezelligheid
6. Cultuur
7. Tropen
''Maar mevrouw, ik ga alleen dus het moet wel een relatief veilig land zijn.'' En deze mevrouw van het reisbureau hoefde niet lang na te denken en kwam met de optie Costa Rica. Costa Rica? Nog niet veel van gehoord. Meende wel al dat het in Midden-Amerika lag maar verder wist ik er eigenlijk niet zoveel van. De mevrouw van het reisbureau legde mij uit dat dit land aan alle wensen van mij voldeed. En dat het een erg milieuvriendelijk land was met prachtig natuurschoon en veel variatie in diersoorten die daar groot en deels nog in het wild leven. Ook is Costa Rica één van de veiligste landen in Midden- en Zuid-Amerika. Wat enigszins wat vreemd is omdat ik gelezen heb dat Costa Rica geen leger heeft.
Na de tip van de mevrouw ben ik mij gaan inlezen over Costa Rica en helemaal enthousiast geworden. Op internet ben ik gaan surfen naar organisaties die er reizen naartoe organiseren. En na wat overleg met familie en vrienden uiteindelijk een reis geboekt bij Activity International. Twee weken Spaans studeren in San Jose, twee weken Spaans studeren in Samara, vier weken vrijwilligerswerk doen en dan nog een weekje vakantie vieren ergens in Costa Rica, bestemming onbekend...

  • 22 September 2013 - 17:39

    Weetje:

    Volgens mij heb je je mojo weer teruggevonden. Wat een mooi blog. Benieuwd naar de volgende!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 14 Sept. 2013
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 11044

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 10 Maart 2014

Costa Rica

Landen bezocht: