Amerikaanse formaliteiten - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Inge Vleer - WaarBenJij.nu Amerikaanse formaliteiten - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Inge Vleer - WaarBenJij.nu

Amerikaanse formaliteiten

Door: Inge Vleer

Blijf op de hoogte en volg Inge

21 Oktober 2013 | Nederland, Groningen

Het is maar goed dat ik laatst nog even uitgebreid mijn ticket naar Costa Rica bekeek. Deze heb ik ongeveer 2 maand geleden gekocht en daarna niets meer mee gedaan. Tot ik 2 weekenden geleden al mijn papieren voor Costa Rica nog eens goed doornam. En onderaan mijn ticket las ik in kleine letters iets heel belangrijks: alle reizigers die naar of via de USA reizen moeten zich van te voren aanmelden bij ESTA (Electronic System for Travel Authorization), het liefst voor het boeken van de vlucht...
OOPS! Gelukkig kwam ik er nog redelijk op tijd achter. Dus.. ESTA, klinkt ingewikkeld. Is het ook trouwens. In 2008 ben ik naar Amerika geweest met de familie en heb toen nooit van dit gehoord. Het enige wat we moesten doen was in het vliegtuig naar Amerika een formulier invullen met wat vragen.

Ik ben even op onderzoek uitgegaan en in 2009 heeft Obama besloten dat alle reizigers naar of via de USA dit formulier van te voren moeten invullen, elektronisch, via ESTA dus. Het staat verder nergens aangegeven, alleen op je ticket. Dus van het weekend heb ik me braaf aangemeld bij ESTA. Ze willen al je gegevens weten, paspoort nummer, vluchtnummer, contact en geboorte gegevens. Daarna volgt een kleine vragen lijst met vragen zoals: bent u ooit in aanraking geweest met de autoriteiten? Heeft u connecties met nazi's of andere groeperingen? (EH NEE!) Gelukkig kon ik overal 'no' op antwoorden. Daarna willen ze 14 dollar van je hebben. Via creditcard. Aangezien ik geen creditcard heb, heb ik mijn ouders maar even lief aangekeken. Zodra de betaling voldaan is en ze tevreden zijn met mijn antwoorden wordt je netjes welkom geheten in de USA. En dat terwijl ik gewoon thuis, met m'n laptopje, op de bank zat.

Het betekend overigens niet dat ik nu automatisch wordt toegelaten tot Amerika. Nee, ik word als nog gefouilleerd en ondervraagd door de douane. En als het ze dan niet bevalt mag ik als nog Amerika niet in, of doorreizen. Maar hier gaan we niet van uit. Hoewel het poortje vast zal reageren op 1 van mijn piercings. Maar goed, dat neem ik dan maar voor lief...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 14 Sept. 2013
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 11037

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 10 Maart 2014

Costa Rica

Landen bezocht: